مقایسه نگاره های مشابه در دو شاهنامه بایسنقری و تهماسبی، عنوان پایان نامه عملی: نقاشی آبستره-فیگوراتیو با الهام از نگارگری ایرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده نورین معتمد
- استاد راهنما محمد معمارزاده مینو اسعدی
- سال انتشار 1384
چکیده
چکیده ندارد.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی نگارگری ایرانی و نظریه شمایلشناسی آروین پانوفسکی؛ بررسی موردی نگاره پادشاهی جمشید از شاهنامه بایسنقری
قرن بیستم، شاهد ظهور متراکم شیوههای مختلف در تحلیل و نقد آثار هنری بود. آروین پانوفسکی نظریهپرداز هنر در حوزه تصویر، گستره وسیعی از نقاشی تا سینما و پویانمایی را موردبررسی قرار داده است. او واژه کهن شمایل را برگزید و آن را از جایگاه سنتی و متعارف خود فراتر برد. اهمیت پانوفسکی در اندیشه معاصر، تدقیق دو روش شمایلنگاری و شمایلشناسی است. در این روش تحلیل، برای رسیدن به معنای چندگانه اثر هنری ب...
متن کاملعشق در نقاشی ایرانی(بعد از اسلام تا آخر دوره صفوی)/ عنوان پروژه عملی: نقاشی آبستره با الهام از نقوش تزئینی نگارگری ایران
عشق یکی از جذابترین ویژگی های انسانی چه جایگاهی را در فرهنگ، ادبیات و هنر نقاشی ایران به خود اختصاص داده است؟ بر ای پاسخ به این سوال ضروری است عشق را بشناسیم، نظر متفکران را در این خصوص بدانیم و از برخورد هنرمندان وادی ادب و نگارگری با این مضمون آگاه شویم.عشق راز زندگی است. نیرویی که همه موجودات عالم را به حرکت وا میدارد و انسان را به تعالی و تکامل می رساند و دریافتن رستگاری و سعادت یاریش می نم...
15 صفحه اولپیکره بندی و موضوع در نگاره های ایرانی (بررسی نسخه نگاره های شاهنامه تهماسبی)
شاهنامه تهماسبی یکی از غنی ترین مجموعه های نقاشی ایرانی است که منبع ارزشمندی از تصاویر را پیش روی پژوهشگران قرار داده است؛ همکاری جمعی از بزرگ ترین هنرمندان نگارگری در تهیه این نسخه، نشان دهنده اهمیت این اثر است. مقاله حاضر، درپی ایجاد شالوده ای بصری مبتنی بر وجود ارتباط میان موضوع و ترکیب بندی در نگاره های این نسخه است و با بررسی تصاویر درپی یافتن پاسخ این پرسش است که درصورت وجود ارتباط میان م...
متن کاملتأثیر بیان تصویری شاهنامه ی فردوسی بر نگاره های شاهنامه های بایسنقری و تهماسبی
این رساله عناصر تأثیرگذار بر کیفیت دو شاهنامه ی بایسنغری و تهماسبی را از دو زاویه ی عوامل بیرونی و عوامل درونی بررسی کرده است. ساختار ادبی شاهنامه ی فردوسی و نوع تعامل هنرمند با آن در محدوده ی عوامل درونی قرار گرفته است. هدف تحقیق در این بخش، شناسایی و دسته بندی شاخصه های ادبی شاهنامه فردوسی است که بر ساختار و بیان هنری دو نسخه ی بایسنغری و تهماسبی موثر بوده است. تفاوت های مذهبی و فرهنگی و حکوم...
مقایسه نگاره«کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار» با دیگر نگاره های شاهنامه بایسنقری
در میان کتب مصور فارسی، شاهنامه فردوسی و بهطور اخص «شاهنامه بایسنقری»، از جایگاه ویژهای برخوردار است. ظهور مکتب هرات تیموری در عصر درخشان هنر اسلامی، آن را ملزم به پیروی از ارزشهای اصیل آن دوران نموده است؛ در این نوشتار، نگارهی «کشته شدن ارجاسب در رویین دژ به دست اسفندیار» انتخابشده و نویسنده به روش تحلیل زیبا شناسانه و تطبیق با مبادی حکمت هنر اسلامی به بررسی و تحلیل نگاره مذکور پرداخته و...
متن کاملبررسی زمان و مکان در نگاره های شاهنامه بایسنقری، با رویکرد پدیدارشناسانه
در این پژوهش، مبنای مطالعه نگارههای شاهنامه بایسنقری (۸۳۳هق) بر دو مؤلفه اساسی زمان و مکان است. بهطوری که با بررسی شیوه بازنمایی و حضور این دو پدیدار همزاد و درهمتنیده در این نگارهها، راهی به جهانِ آنها گشوده شود؛ همان جهانی که در آگاهی و ادراک شخص هنرمند، و سپس مخاطب، پدیدار میشود، نه جهانی فینفسه و در خود. به همین سبب در اینجا رویکرد پدیدارشناسانه، که اساسش بر کارکردهای آگاهی است، به...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023